Österlens museum, Simrishamn
18/5-20/6 2024
Fjorton konstnärer kom för att under fyra dagar ta del av fyra platser runt Simrishamn. Så började resan kring platsen och genom materialet ull. Det inbegriper fåren, varandra, alla som levt och arbetat i området bakåt speglat i en omgivande värld.
Projektet görs av nätverket Fiber Art Sweden i samarbete med Österlens Museum, Gislövs Smidesmuseum och byagille, Tommarps Ullspinneri, fårägare Matilda Pyk och med stöd av Region Skåne och Kulturrådet.
Deltar gör: Victoria Brännström, Elizabet Christiansson, Margareta Danhard, Emma Göransson, Lenka Jonesson Deker, Anna Lindkvist Adolfsson, Takao Momiyama, Gunnel Pettersson, Monika Pettersson, Jeanette Schäring, Ellen Skafvenstedt, Olesia Valko, Maria Wahlgren och Leyun Wang.
8 x 8 = 64 (I) (II) (III)
Elizabet Christiansson
Vävar i ull och lin
De tre vävarna i ull och lin är vävda i
röllakansteknik i ett rutsystem på 8 x 8 med 64 olika
färger. Vävarna är inspirerade av de skånska vävar
som finns på Österlens museum, bland annat dynor i
blixt- eller vigg-röllakan.
Vid konstnärernas besök i Tomarps Ullspinneri
Museum fick de höra om spinneriets storhetstid då
man även färgade garn på plats och hade en
färgkarta med 64 färger (eller om det var 62 eller
63…).
I verken sammanförs de skånska väv-teknikerna
med antalet 64 och tanken på en färgkarta. Eller
vävarna som en sorts diagram, för att försöka
strukturera och organisera tillvarons flöde av
mönster och färger över tidsepoker och geografi.
Till verken hör också tre knippen av garn i de färger
som använts i vävarna.